Ik had haar beloofd om nog iets met haar te doen maar mijn werk had meer van me gevraagd dan verwacht. Om te petanquen buiten was het te donker geworden en ik zag aan haar ogen dat de vermoeidheid al was ingetreden hoewel ze dat zelf niet snel zou toegeven. Wat ik ook wist is dat eens die vermoeidheid haar eerste tekenen vertoont, tranen en drama makkelijk komen vergezellen als ze het niet meer naar haar zin heeft.
Daarnaast begon ook mijn eigen lichaam richting haar grenzen te gaan dus hoe kon ik bewust met mijn belofte omgaan zonder haar teleur te stellen?
En toen dacht ik: een tegoedbon! Terwijl ik een post-it van mijn bureau nam, riep ik haar bij me en zei: ‘Lief, ik weet dat ik beloofd had dat we vandaag nog iets gingen doen maar om te petanquen is het al te donker. Ik zie aan je gezichtje dat je al wat moe begint te worden dus nu nog een film kijken of een gezelschapsspel spelen, zou echt te laat worden voor je en ik ben zelf ook al behoorlijk moe. Maar ik heb een idee! Ik maak je nu een tegoedbon voor quality time met mij en jij mag helemaal zelf kiezen wat we ermee gaan doen en wanneer. Dat wil niet zeggen dat ik verder geen tijd met je plan maar je mag deze gewoon extra inzetten. En voor vanavond stel ik voor dat we het volgende doen: of we gaan nog even lezen in bed samen of we gaan nog even wat babbelen. Jij mag kiezen. Is dat goed?’
Ze keek verrast naar de bon en terug naar mij en zei: ‘Ok mama. Dan kies ik voor nu om nog wat te babbelen met jou in bed.’
Toen we een kwartiertje later deelden met elkaar voor welke drie dingen we die dag het meest dankbaar waren geweest, bleek de waardebon er eentje van én het babbelen een andere.
Er zitten veel verschillende elementen in dit verhaal. Dingen die aan bod komen in mijn online training rond Bewust Opvoeden. Ik werd me er pas van bewust nadat ik voorgaande tekst had geschreven.
Het verassingselement: De cadeaubon is niet iets dat ik al eerder heb gebruikt. Af en toe doe ik iets met haar of voor haar dat volledig uit de normale routine valt. Veel kinderen houden van het element ‘avontuur’ dus dat is een concept waar ik graag gebruik van maak. Wij gaan soms zelfs ‘op avontuur’ naar de winkel. Ik kan je verzekeren dat dat een geheel andere beleving is.
Integriteit: Je verantwoordelijkheid nemen voor de beloftes die je maakt. Een actie die voor ‘grote mensen’ ook belangrijk is maar voor kinderen dubbel. Merk je dat je er niet in slaagt je aan je beloftes te houden, vind dan een manier om daar wel de volle verantwoordelijkheid voor te nemen op een manier zodat het kind zich daar ook compleet mee voelt.
Erkenning: Een kind wil gezien, gehoord en erkend worden. Een kind dat voelt dat haar noden en behoeften worden gelijkgesteld aan die van jou, is een tevreden kind.
Keuzemogelijkheid: Een kind dat kan kiezen ervaart een gevoel van autonomie. De kunst bestaat erin om als zorggever voldoende keuze te verschaffen en je er tegelijk van te verzekeren dat je in staat bent om in de verschillende opties te kunnen meegaan.
Oprechte aandacht: Er helemaal zijn voor je kind in het moment. Kunnen afschakelen van je werk en je bezigheden om er in de communicatie echt te zijn maakt een wereld van verschil.
Comments